1,3 мільярди гривень на школи міста: які джерела фінансування та статті видатків?

Використовуючи відкриті дані, було здійснено детальний аналіз джерел фінансування та видатків львівських шкіл.



У Львові діє 117 комунальних загальноосвітніх закладів, в яких навчаються 79336 учнів та забезпечено робочі місця для 11028 штатних одиниць. Аби кожен школяр отримував хорошу освіту та гідні умови для навчання, а кожен працівник школи був забезпечений хорошими умовами праці, загальний обсяг фінансування шкіл у 2018 році становив 1 млрд 380 млн 161,7 тис. гривень.

Аби детально розглянути, які джерела фінансування формують цю суму коштів, я також на які саме потреби школи розподіляють ці кошти, було проаналізовані річні фінансові звіти всіх шкіл міста, що опубліковані на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів, а також додаткові дані від Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради. Звертаємо Вашу увагу, що не всі школи мають власну бухгалтерію. Фінансування таких закладів здійснюють 3 районні відділи освіти (Відділ освіти Галицького та Франківського районів, Сихівського та Личаківського районів, Шевченківського та Залізничного районів), яким такі школи підпорядковані. Окрім того, замовниками робіт та послуг в рамках капітальних видатків можуть виступати не лише школи, але й районні відділи та управління освіти загалом. Саме тому деякі показники можуть бути не відображені у фінансових звітах шкіл. Проте, з метою забезпечення відображення загальної картини по школах (незважаючи на специфіку управлінських процесів), інформація, що є основою аналітики, сформована з різних джерел даних.

Аналіз та візуалізація даних, що представлена нижче, дозволяють детально розглянути всі школи міста в розрізі їхніх видатків (поточних та капітальних), дізнатись про джерела фінансування цих видатків та порівняти школи між собою за цими показниками.


ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ ШКІЛ

Якщо детальніше розглядати кожну школу, то розміри їхнього річного фінансування у 2018 році є не однаковими та коливаються від 1,7 млн грн (Загальноосвітня школа «Берегиня») до 23 млн грн (Ліцей №93), а також змінюються з року в рік. Середньостатистична львівська школа отримує близько 12 млн грн річного фінансування. Третину всіх шкіл (32%) становлять ті, фінансування яких коливається від 10 до 15 млн грн, ще кожна п’ята школа (21%) потрапляє до категорії шкіл з фінансуванням 7-10 млн грн, по 16% - школи з бюджетом менше 7 млн грн та 15-18 млн грн, а 14% шкіл у 2018 році отримали загальне фінансування на понад 18 млн грн. На інтерактивній карті, що нижче, Ви можете переглянути інформацію по кожній школі міста. Розмір точки на карті відповідає абсолютному розміру фінансування школи згідно з фактичними надходженнями коштів у 2018 році, а колір цієї точки – приналежності школи до тої чи іншої категорії згідно з розміром фінансування. Також, за допомогою фільтру можна знайти кожну окрему школу за її назвою або адресою розташування. Додатково, за допомогою вспливаючих вікон на кожній школі на карті, можна відібрати школи, що належать до однієї категорії згідно з обсягом фінансування. Оберіть школу на карті, клікнувши на неї мишкою. Згодом перейдіть на вспливаюче вікно та клікніть на назві категорії цієї школи в полі цього вікна, наприклад, «10-15 млн грн». Також, у якості фільтрів, працює легенда справа від карти. Застосувавши такий фільтр, можна побачити всі школи, що належать до однієї категорії. Також додатково як фільтри можна застосувати їй інші характеристики школи, що описані у вспливаючому вікні (район, приналежність до відділу освіти).


Загальний обсяг фінансування школи формується з різних джерел: загальний фонд міського бюджету, бюджет розвитку міського бюджету, благодійні внески, плата за послуги, які надають школи, а також освітня субвенція з державного та обласного бюджетів. Абсолютну більшість в цій структурі становлять кошти, які школи отримують за рахунок загального фонду бюджету міста – 90%. Кошти з бюджету розвитку становлять ще 7,3% (100 млн грн), благодійні внески – 1% (14,4 млн грн), плата за послуги – 0,9% (12,2 млн грн) і лише 0,7% (10,2 млн грн) - це обсяг субвенцій.

Якщо розглянути видатки львівських шкіл, то ¾ з них (75,9%) становлять витрати на заробітну плату включно з нарахуваннями на оплату праці. Ще 6,4% витрат – це оплата комунальних послуг та енергоносіїв (водопостачання, водовідведення, електроенергія, тепло- та газопостачання). Наступними, з точки зору питомої ваги в загальній структурі видатків, йдуть видатки на продукти харчування для пільгових категорій населення (4,8%). Загалом ці та інші поточні видатки на функціонування львівських шкіл ставлять 91% всі видатків. Решта 9% залишається на такі капітальні видатки як капітальне будівництво та ремонт об’єктів, реконструкція та реставрація, закупівля предметів та обладнання довгострокового використання.

Спершу детальніше розглянемо фінансування львівських шкіл (дохідну частину бюджету шкіл). Як уже зазначалось раніше, абсолютну більшість дохідної частини становить фінансування за рахунок загального фонду міського бюджету. Проте, в загальному підсумку є ще понад 130 млн грн, що надходять із інших джерел. Так, наприклад, 119,3 млн грн було заплановано виділити на школи з бюджету розвитку у 2018 році. Ще понад 12 млн грн школи отримують завдяки послугам, які вони надають (послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, оренда майна, реалізація в установленому порядку майна (крім нерухомого), залишок коштів за надання послуг у минулому році). Загальний обсяг благодійних внесків становив 13,6 млн грн та ще 770 тис. грн становлять зекономлені кошти з благодійних внесків з попереднього року. Проте, варто зазначити, що не всі школи мають однакову структуру доходів. Обов’язковою є наявність фінансування за кошти загального фонду бюджету. Натомість ситуація щодо коштів з бюджету розвитку, плати за послуги, благодійні внески та субвенції може відрізнятись від школи до школи. Так, наприклад, у Середній загальноосвітній школі №62 не було заплановано фінансування проектів за кошти бюджету розвитку, а Львівська українська гімназія ім. Олени Степанів з поглибленим вивченням українознавства та англійської мови отримала з бюджету розвитку лише 800 грн. В 11 школах немає благодійних внесків серед джерел фінансування, плата за послуги відсутня в структурі фінансування 23 шкіл. Субвенції з державного або обласного бюджету отримати 37 шкіл міста. Абсолютні показники по цих статтях фінансування також можуть значно відрізнятись у різних школах. Детальнішу інформацію про структурі доходів кожної школи можна переглянути, обравши школу на карті, що нижче, в тому числі, користуючись пошуком за назвою школи або адресою її розташування. Обираючи школу на карті, можна переглянути детальнішу інформацію про всі джерела її фінансування, затверджені показники та фактичні надходження.



Інтерактивний графік нижче допоможе порівняти різні школи між собою, як в рамках міста загалом, так і в по кожному району зокрема через застосування відповідних фільтрів. Також всі школи можна сортувати за показниками джерел фінансування (загального фонду бюджету, бюджету розвитку, плати за послуги, обсягів благодійних внесків, субвенцій), від найбільшого до найменшого або навпаки. Наприклад, за допомогою фільтрів обираємо школи Галицького району Львова. Серед усіх шкіл цього району Львівська академічна гімназія при Національному університеті «Львівська політехніка» отримує найбільше фінансування коштом загального фонду бюджету міста (14,6 млн грн). Натомість, найбільше фінансування за рахунок коштів бюджету розвитку у Середньої загальноосвітньої школи №27 (4 млн грн), а обсяги благодійних внесків – у Середній загальноосвітній школі №10. Усі показники відображають обсяги фактичних надходжень коштів або проведених видатків, які стосуються кожної школи.


РІЧНІ ВИДАТКИ ШКІЛ

¾ загальної сукупності видатків становить заробітна плата (в т.ч. нарахування на оплату праці) – понад 1 млрд грн (75,9%). Ще 88,8 млн грн школи витрачають на оплату комунальних послуг. Більшість з цих коштів становить оплата вартості теплопостачання (понад 70 млн грн). Ймовірно, саме у зв’язку з таким великими витратами на цю статтю, школи паралельно здійснюють капітальні ремонти існуючих систем опалення, роблячи їх більш енергоефективними. Так, у 2018 році на проекти, пов’язані із опаленням та теплопостачанням 5 львівських шкіл витратили понад 11 млн грн. Інтерактивна візуалізація нижче детально відображає всі поточні видатки шкіл. Без застосування фільтрів у таблиці відображено загальні показники поточних видатків шкіл: структуру, планові та фактичні показники видатків, а також економію коштів по різних статтях видатків. Для зручності всі видатки об’єднані у 8 категорій та відображені на легенді зліва. За допомогою карти, яка також є фільтром, можна обрати будь-яку школу і детальніше розглянути її поточні видатки (показники в таблиці перерахуються автоматично).


Наступний графік відображає взаємозв’язок між різними джерелами фінансування шкіл та їхніми поточними та капітальними видатками. Наприклад, кошти загального фонду бюджету хоч і становлять значну частину всього фінансування, проте розподіляються лише на забезпечення поточних видатків закладів освіти (заробітна плата, оплата комунальних послуг тощо). За кошти, отримані від надання послуг або благодійних внесків (що становить дуже незначну частку від загального фінансування), школи можуть самостійно обирати ті статті видатків, які можуть дофінансувати за їхній рахунок та виділяють їх як на поточні, так і на капітальні видатки. Обираючи джерело фінансування в лівій частині графіку, можна побачити, які видатки були профінансовані за рахунок цих коштів у 2018 році (на графіку справа). І навпаки - обравши категорію видатків в правій частині графіку, стає зрозумілим, за рахунок яких джерел фінансування здійснювались ці видатки.

Капітальні видатки шкіл (ремонти, реконструкції, закупівлі обладнання) реалізовуються школами за рахунок коштів бюджету розвитку, а також субвенцій з державного та обласного бюджету. Останні забезпечують лише 9% всіх капітальних видатків шкіл. Натомість переважна більшість капітальних видатків шкіл (91%) фінансуються коштом міського бюджету розвитку.


На карті відображено школи, в яких у 2018 році було реалізовано проекти капітального ремонту, будівництва, реконструкції, а також придбання матеріалів, обладнання довгострокового використання. Колір та розмір точки на карті відповідає абсолютному показнику всіх капітальних видатків школи – чим темнішою та більшою є точка на карті, тим більшим є обсяг капітальних видатків у цій школі.

Майже половина всіх капітальних видатків (41,8% або 42 млн грн) становлять проекти, які стосуються стадіонів та дитячих і спортивних майданчиків (їх будівництво, реконструкція, ремонт). Ще 12,6 млн грн (11,4%) у 2018 році було витрачено на придбання обладнання довгострокового використання: мультитач панелей, комп’ютерної та оргтехніки, меблів, спортивного інвентарю тощо. Майже стільки ж (11 млн грн) було витрачено на удосконалення системи теплопостачання у школах. За допомогою фільтрів або карти можна обрати ту школу, детальна інформація щодо якої цікавить найбільше. При застосуванні таких фільтрів, показники у таблиці щодо видатків перераховуються автоматично лише щодо обраної школи. Показник виконання плану по використанню коштів відображає співвідношення фактичних та планових видатків по кожній із категорій об’єктів. Також у якості фільтра можна використовувати і саму таблицю з показниками. Після обрання однієї з категорій проектів, на карті буде відображено ті школи, у яких вони були реалізовані (наприклад, можна переглянути всі школи, де проводились роботи із реконструкції або будівництва басейну тощо).

Підсумовуючи варто сказати, напрямок забезпечення якісної шкільної освіти є один із пріоритетних з точки зору фінансування за кошти міського бюджету. Проте кожна школа є унікальною та потребує детального врахування різних факторів при порівнянні з іншою школою. Як ми бачимо з даних, кожна школа отримує свій певний обсяг фінансування, в тому числі і на капітальні видатки, що ймовірно продиктовано різними потребами цих закладів. Кожна з візуалізацій сформована таким чином, що спонукає читача самостійно досліджувати, створювати власні історії на основі даних, цікавитись різними закладами – школа, де вони самі колись навчались, де зараз навчаються їхні діти, або куди вони планують віддати дитину в перший клас цього року. Зазначимо, що додаткового усі дані також можна детальніше переглянути та завантажити з Порталу відкритих даних та створювати на їхній основі свій аналіз даних.